zaproponuj szkolenia

Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego – różnice pomiędzy egzaminem nauczyciela kontraktowego i początkującego

29 kwietnia 2025 10:00-14:00

370 zł netto

Informacje o prowadzącym szkolenie: 
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych, posiadająca trzydziestoletni staż pracy, w tym na stanowiskach kierowniczych w wydziale oświaty urzędu miasta oraz CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Od 15 lat trenerka szkoleń z branży oświatowej.

INFORMACJE O SZKOLENIU:
Szkolenie zostanie przeprowadzone z zachowaniem praktycznego ujęcia tematu, ze szczegółowym umówieniem kolejnych kroków mających na celu przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.

CELE I KORZYŚCI:
30 czerwca mija termin wyznaczonym przepisem Karty Nauczyciela na składanie przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego w tzw. „sesji letniej”. Celem naszego spotkania będzie praktyczne przygotowanie do rozpatrzenia złożonych wniosków oraz uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu objętego tematyką szkolenia.
Program szkolenia obejmuje omówienie różnic pomiędzy dwoma procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, odnoszącymi się odpowiednio do nauczycieli kontraktowych i początkujących, a także przeanalizowanie rozwiązań zastosowanych w okresie przejściowym w stosunku do nauczycieli kontraktowych.
Na szkoleniu zasygnalizowane zostaną zmiany projektowane w zakresie omawianej tematyki.

Materiały szkoleniowe obejmują przykłady dokumentów powstających w trakcie postępowania o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).

Na szkoleniu otrzymacie Państwo odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
1. Jakie są różnice pomiędzy postępowaniem egzaminacyjne nauczyciela kontraktowego i po-czątkującego?
2. Czy można wydać decyzję odmowną w sprawie nadania stopnia nauczyciela mianowanego na poziomie analizy formalnej wniosku?
3. Jak ustalić długość stażu nauczyciela kontraktowego w okresie przejściowym?
4. Jak obliczyć przedłużenie stażu nauczyciela kontraktowego?
5. Jak długo zachowuje ważność akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego?
6. Czy wicedyrektor może zostać członkiem komisji egzaminacyjnej?
7. Czy nauczyciel może odwołać się do sądu od merytorycznego rozstrzygnięcia komisji egza-minacyjnej?
8. W jakich sytuacjach organ odmawia nadania stopnia nauczyciela mianowanego?
9. W jakich przypadkach nauczyciel początkujący realizuje dodatkowe przygotowanie zawodo-we?
10. Jakie okresy pracy sprzed 1.09.2022r. wlicza się do przygotowania zawodowego nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego.
11. Czy nauczyciel początkujący może realizować przygotowanie zawodowe w ramach umowy na zastępstwo?
12. Czy nauczyciel początkujący ma wyznaczony okres, w którym powinien uzyskać stopień nau-czyciela mianowanego?
13. Czym różnią się warunki prowadzenia zajęć przez nauczyciela początkującego w drugim i ostatnim roku przygotowania zawodowego?
14. W jakich okolicznościach dyrektor szkoły/przedszkola ma obowiązek sporządzenia oceny pracy nauczyciela początkującego?

PROGRAM:
1. Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczaso-wej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
2. Procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy nauczy-ciela początkującego oraz przeprowadzanymi przez niego zajęciami pokazowymi.
3. Równolegle obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwa-nia stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodo-wego przez nauczycieli (Dz.U. poz. 1914)
– analiza poniżej wskazanych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
4. Różnice w wymaganiach na stopień nauczyciela mianowanego w odniesieniu do nauczycie-la kontraktowego i nauczyciela początkującego.
5. Wniosek nauczyciela o podjęcia postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
• terminy złożenia wniosku,
• dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
6. Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego (przykład arkusza analizy).
7. Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczy-ciela (przykład dokumentu).
8. Zadania i tryb pracy komisji w postępowaniu egzaminacyjnym nauczyciela początkującego i kontraktowego:
• zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub
z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
• przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
• podjęcie przez komisję rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania eg-zaminu.
9. Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
10. Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizo-wania obowiązków nauczyciela, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję egzami-nacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
11. Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w dro-dze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
12. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu na-uczyciela mianowanego.
13. Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
14. Wprowadzenie do Systemu Informacji Oświatowej danych dziedzinowych nauczyciela doty-czących nadania stopnia nauczyciela mianowanego.

ADRESACI:
Na szkolenie zapraszamy pracowników urzędów gmin, starostw oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialnych za realizację procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego, a także dyrektorów szkół, przedszkoli, placówek oświatowych i inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.

Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha