Informacje o prowadzącym szkolenie:
Ekonomistka, doświadczenie 30 lat w projektach UE we wszystkich 3 sektorach, trener i doradca w projektach UE od 2003 z akredytacją PARP a następnie Krajowego Ośrodka Szkoleniowego EFS, złoty certyfikat trenera EFS, ekspert z listy Ministra Rozwoju w dziedzinie administracji rządowej i samorządowej, włączenia społecznego oraz systemów ochrony zdrowia, ocenia projekty EFS od kilkunastu lat, autor i realizator licznych projektów, w tym we współpracy z samorządami, firmami prywatnymi i stowarzyszeniami, w minionej perspektywie przeprowadziła ponad 500 dni szkoleń i doradztwa z zakresu projektów unijnych a w nowej już ponad 100, stypendystka Kongresu Stanów Zjednoczonych, członek Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych Europy w Strasburgu przez 5 lat, obecnie prezes firmy szkoleniowo-konsultingowej.
Korzyści:
Otrzymanie podpowiedzi prawidłowych zapisów w poszczególnych częściach wniosków (od strony osoby oceniającej i piszącej projekty), przegląd najważniejszych zapisów wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków na lata 2021-2027, zasad równościowych, wskaźników wraz z nowymi definicjami.
Uczestnicy:
Pracownicy samorządów, szkół, przedszkoli, żłobków, ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie, powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, OHP, państwowych jednostek budżetowych, organizacji pozarządowych, firm prywatnych, osoby indywidualne zainteresowane przygotowaniem projektów ze środków z UE na swoje pomysły oraz pracownicy IZ/IP oceniający projekty.
Program szkolenia:
Godz. 8.30 – 9.00 Rejestrowanie uczestników szkolenia na platformie.
Godz. 9.00-10.30 zajęcia:
- Omówienie zakresu tematycznego szkolenia;
- Logika interwencji zgodna z wymogami Komisji Europejskiej;
- Omówienie poszczególnych części wniosku o dofinansowanie w aplikacji SOWA – co należy wpisać, aby projekt otrzymał wysoką punktację;
- Dobre uzasadnienie projektu, w tym diagnoza potrzeb na przykładzie projektów edukacyjnych i z zakresu integracji społecznej;
- Cel projektu wraz ze wskaźnikami produktów i rezultatów, przykłady z kilku programów regionalnych i krajowych 2021-2027
- Źródła weryfikacji wskaźników – przykłady i podpowiedzi,
- Sposoby przeprowadzenia weryfikacji;
- Prawidłowy dobór wskaźników;
- Metody uproszczone – jak napisać dobrze projekt z kwotami ryczałtowymi o budżecie do 200.000 euro według nowych zasad.
Godz. 10.30-10.45 Przerwa
Godz. 10.45-12.15 zajęcia:
- Wskaźniki dla stawek jednostkowych na lata 2021-2027:
* edukacja,
* ekonomia społeczna.
- Grupy docelowe – przykłady prawidłowych opisów;
- Opis grup docelowych na przykładzie projektów edukacyjnych, rynku pracy, integracji społecznej,
- Opis barier, oczekiwań i potrzeb grup docelowych;
- Opis sposobu rekrutacji uczestników;
- Zadania i powiązanie ze wskaźnikami projektowymi, w tym w metodach uproszczonych ( kwoty ryczałtowe, stawki jednostkowe);
- Tworzenie budżetu – kalkulacja, nowe kategorie w budżecie;
- Uzasadnienie budżetu;
- Sposób wyliczenia wkładu własnego;
- Przegląda najważniejszych zapisów wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków 2021-2027;
- Wkład własny niepieniężny;
- Koszty pośrednie;
- Kwalifikowalność VAT;
- Wydatki niekwalifikowane;
- Personel projektu, w tym zatrudnianie nauczycieli,
- Cross-financing – nowa definicja, jak uniknąć wliczenia w limit zakupu sprzętu;
- Stawki rynkowe a statystyki publiczne.
- Ocena budżetu – na co oceniający zwracają uwagę.
- Poprawa budżetu na etapie negocjacji – jak bronić zaplanowanego poziomu wydatków
Godz.12.15-12.30 Przerwa
Godz.12.30-13.40 zajęcia:
- Zarządzanie projektem;
- Pozostałe kwestie ważne z punktu widzenia oceny projektu;
- Przykładowe zapisy w projektach nowej perspektywy 2021-2027- na co zwrócić szczególną uwagę – kryteria obligatoryjne;
- Równość szans, w tym dostępność projektów – ważny nowy aspekt – szczegółowe omówienie standardów dostępności,
- Zasada DNSH;
- Wsparcie z przykładowych programów ( omówione przykłady w zależności od rodzaju zgłoszonych instytucji i aktualnych naborów);
- Kryteria premiujące, kryteria dostępu, jak je spełnić.
- Inne zagadnienia zgłoszone przez uczestników szkolenia.
Godz. 13.40-14.00
CZAT wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami szkolenia, odpowiedzi na pytania
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
