Przygotowanie zamknięcia roku 2025 w jednostkach budżetowych
16 grudnia 2025 09:00-13:00
490 zł netto
Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zamknięcia roku 2025 oraz zasad sporządzania rocznego sprawozdania budżetowego typu „RB” i sprawozdania finansowego jednostek budżetowych za rok 2025.
Na szkoleniu omówione zostaną ostatnie zmiany przepisów i ich zastosowanie w księgowości jednostek budżetowych, wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczących rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów, aktualizacji należności budżetowych oraz zasady przeprowadzania inwentaryzacji za rok 2025. Ponadto omówione zostaną zasady budżetowe obowiązujące w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych, w tym specyficzne rozwiązania dot. min. środków państwowych funduszy celowych (FP, PFRON, FS i inne) oraz środków funduszy zarządzanych przez BGK (np. Fundusz Pomocy Ukrainie, Fundusz Przeciwdziałania Covid-19, RFRD itp.), a także jednostek z osobowością prawną.
Omówione zostaną również zasady wykonywania budżetu państwa, zasady wykonywania budżetu środków europejskich oraz zasady wykonywania budżetu gminy, powiatu, województwa. Ze szczególnym naciskiem omówione zostaną zasady ewidencji księgowej zadań własnych i zadań zleconych, a także zasady ewidencji księgowej podatku VAT i typowe nieprawidłowości, które negatywnie wpływają na jakość i rzetelność danych prezentowanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej oraz w wynikach wykonania budżetu i w wynikach finansowych za rok 2025.
Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest gmin, powiatów, województw, urzędów gmin, urzędów miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, urzędów pracy, szkół i przedszkoli, OPS, PCPR, ROPS, DPS, zarządów dróg, straży gminnych i miejskich, zakładów komunalnych, żłobków, SCUW i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz dla ministerstw, urzędów wojewódzkich, sanepidu, weterynarii, innych inspekcji i inspektoratów, sądów i prokuratury, krajowej administracji skarbowej, służb mundurowych i pozostałych państwowych jednostek budżetowych, w tym jednostek obsługujących dysponentów państwowych funduszy celowych.
Wykładowca – Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
PROGRAM SZKOLENIA
- Nadrzędne zasady rachunkowości oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w jednostkach budżetowych w 2025 roku - wycena na moment początkowy (powstania) a wycena na dzień bilansowy oraz standardy ESA 2010.
- Inwentaryzacja za rok 2025 – spis, potwierdzenie, weryfikacja oraz stanowisko Ministerstwa Finansów dot. inwentaryzacji środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym, które oprócz przeprowadzanego co 4 lata spisu z natury wprowadza coroczną inwentaryzację metodą weryfikacji.
- Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości jednostek państwowych i jednostek samorządowych - podobieństwa i różnice, w tym problem środków otrzymanych z państwowych funduszy celowych i środków funduszy nie mającego statusu państwowego funduszu celowego zarządzanych przez BGK, np. KFD, RFRD, FPCovid-19 i Funduszu Pomocy, itp..
- Ustawa budżetowa jako podstawa gospodarki finansowej państwa i zasady ustalania wyniku wykonania budżetu państwa na koncie 961 oraz wyniku wykonania budżetu środków europejskich na koncie 963.
- Uchwała budżetowa gminy, powiatu, województwa i zasady ustalania wyniku wykonania budżetu na koncie 961.
- Zasady ustalania wyniku finansowego na koncie 860 jednostek wykonujących budżet oraz państwowych funduszy celowych.
- Zasada ostrożności i zasada rzetelności oraz reguły dot. zasad ustalania wyniku finansowego w systemie TREZOR i BESTI@ - problem wyższej amortyzacji wykazywanej w informacji dodatkowej niż w rachunku zysków i strat, problem wyższych odpisów aktualizujących należności dot. zadań zleconych wykazywanych w informacji dodatkowej niż pozostałych kosztów operacyjnych wykazywanych wrachunku zysków i strat, problem braku kont 640 i 840.
- Klasyfikacja budżetowa i jej treść ekonomiczna po ostatnich zmianach - System Monitorowania Usług Publicznych i jego negatywny wpływ na prawidłowe zamknięcie roku w jednostkach samorządu terytorialnego (niezgodność rozdziałów podmiotowych i usługowych z numerem NIP i REGON na drukach sprawozdawczych).
- Pułapki podatku VAT w jednostkach budżetowych oraz typowe nieprawidłowości związane z wyceną danych prezentowanych w sprawozdaniach typu „RB” – obniżanie o VAT do kwoty netto (lub obniżanie o VAT należny do kwoty pomiędzy wartością netto a brutto) należności wykazywanych w RB-27/27S i w RB-27ZZ a zakaz obniżania o VAT należności wykazywanych w RB-N, przypadek szczególny dotyczący zastosowania w praktyce paragrafu 453 klasyfikacji wydatków do podatku VAT, w zakresie używania paragrafu 453 do faktur zakupowych dla VAT naliczonego podlegającego odliczeniu i negatywny wpływ takiego rozwiązania na rzetelność danych budżetowych wykazywanych w sprawozdaniach typu „RB”.
- Specyfika rachunkowości jednostek obsługujących dysponenta państwowego funduszu celowego, specyficzna rola urzędu skarbowego i urzędu gminy i miasta w zakresie księgowości organu podatkowego, specyficzna rola urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego w zakresie księgowości organu budżetowego – powiązanie ksiąg organu budżetowego (finansowego) z księgami jednostki i z księgami organu podatkowego oraz jego wpływ na prawidłowe ustalenie wyniku finansowego i wyniku wykonania budżetu za rok 2025.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S i Rb-50, Rb-30S, Rb-34S, Rb-28NWS – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych oraz w WRD.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa: Rb-23, Rb-24, Rb-27, Rb-28, Rb-28 Programy i Rb-28 Programy WPR, Rb-28NW, Rb-28NW Programy, Rb-34 – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w państwowych jednostkach budżetowych wykonujących budżet państwa.
- Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdań w zakresie budżetu środków europejskich: Rb-28UE, Rb-28UE KPO, Rb-28UE WPR – przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w państwowych jednostkach budżetowych wykonujących budżet środków europejskich.
- Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN, RB-UZ.
- Bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian funduszu, informacja dodatkowa - powiązanie zapisów księgowych z poszczególnymi pozycjami sprawozdania finansowego państwowej i samorządowej jednostki budżetowej za rok 2025 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dot. informacji dodatkowej i ich zastosowanie w praktyce.
- Specyfika sprawozdania finansowego za rok 2025 jednostki nadrzędnej.
- Specyfika sprawozdania finansowego za rok 2025 gminy, powiatu, województwa.
- Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej za rok 2025.
- Odpowiedzi na pytania.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online






