INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
• członek Polskiej Akademii Rachunkowości;
• trener Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych;
• trener Ośrodka PRO FORIS Fundacji Goleniowska Akademia Rozwoju;
• stały współpracownik miesięczników „Finanse publiczne”, „Rachunkowość budżetowa”;
• wieloletni skarbnik gminy miejskiej.
Adresaci: pracownicy działów księgowości jednostek budżetowych
Opis szkolenia: Rachunkowość budżetowa z uwagi na funkcjonowanie w ramach finansów publicznych posługuje się często specyficznymi rozwiązaniami w ewidencji księgowej. Nawet doświadczeni księgowi mają niekiedy problem z niektórymi sytuacjami ewidencyjnymi czy sprawozdawczymi. Szkolenie ma na celu podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w obszarze najczęściej występujących problemów przy księgowaniach w jednostce budżetowej (również błędów wykazywanych w protokołach pokontrolnych RIO I NIK), ze specjalnym podkreśleniem aspektów praktycznych tj. ewidencji księgowej poszczególnych rodzajów operacji oraz ich odniesieniami do sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
Korzyści:
• uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych spotykanych w jednostkach budżetowych,
• upewnisz się, że Twoja jednostka prawidłowo funkcjonuje w procedurze kontroli wstępnej przed zaciągnięciem zobowiązania finansowego czy dokonaniem wydatku,
• poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania polityki rachunkowości jako jednego z podstawowych dokumentów dla Twojej jednostki.
Program:
1. Polityka rachunkowości – podstawa rachunkowości jednostki.
2. Zasady ewidencji należności i dochodów, w tym m.in.:
przypisy, odpisy, nadpłaty, zaległości, odraczanie terminu płatności, rozkładanie na raty, umorzenia, przedawnienia, należności długoterminowe, należności sporne i wątpliwe, wycena, odpisy aktualizujące – dokumentacja, ważne zapisy w instrukcjach.
3. Specyfika ewidencji odsetek od należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych.
4. Zasady zaciągania zobowiązań finansowych, a zaangażowanie.
5. Ewidencja wydatków, w tym min.: wydatki remontowe i inwestycyjne, dotacyjne, niewygasające.
6. Ewidencja kosztów rodzajowych, finansowych, pozostałych operacyjnych, w tym m.in.: koszty postępowań spornych i egzekucyjnych, koszty o nadzwyczajnej wartości i incydentalne.
7. Problemy ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych – zakup, wytworzenie, darowizna, nieodpłatne otrzymanie, ulepszenia, porządkowanie ksiąg inwentarzowych, amortyzacja, likwidacja.
8. Inne różne wątpliwości ewidencyjne: błędy w ewidencji kwot do wyjaśnienia, rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów – możliwe uproszczenia.
9. Konta pozabilansowe – co możliwe, a co konieczne.
10. Ewidencja wyniku finansowego, a fundusz jednostki – istota, analityka.
11. Sesja pytań i odpowiedzi.
Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
