Superwizja refleksyjna w pracy nauczyciela bibliotekarza

10 października 2025 11:30-15:00

360 zł netto
Szczegóły organizacyjne:
Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie
Informacje o prowadzącym szkolenie:
- przygotowanie pedagogiczne, nauczyciel – bibliotekarz z 35 letnim stażem pracy,
- wieloletni metodyk ds. bibliotek szkolnych,
- autor artykułów na temat pracy pedagogicznej i technicznej nauczyciel bibliotekarza,
- wieloletni wiceprezes, obecny sekretarz TNBSP Odział Warszawa,
- trener oświaty, certyfikowany trener online,
- wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych praktycznego warsztatu pracy nauczyciela bibliotekarza .
Adresaci:
Nnauczyciele bibliotekarze ( staż pracy 5 lat-10 lat )
Cele ogólne szkolenia:
1. Wprowadzenie uczestników w ideę superwizji refleksyjnej i jej zastosowania w pracy nauczyciela bibliotekarza.
2. Doskonalenie umiejętności autorefleksji, analizy działań i wspólnego rozwiązywania problemów zawodowych.
3. Wypracowanie narzędzi do systematycznej pracy nad własnym rozwojem zawodowym i dobrostanem.
Efekty szkolenia. Po zakończeniu warsztatu uczestnicy:
Rozumieją ideę superwizji refleksyjnej i odróżniają ją od mentoringu, ewaluacji czy kontroli.
Znają modele superwizji (indywidualna, grupowa, koleżeńska) i wiedzą, jak je wykorzystać w pracy bibliotekarza.
3. Potrafią analizować sytuacje zawodowe (konflikty, trudności, wyzwania) w duchu refleksji i wsparcia.
4. Używają narzędzi refleksyjnych – karty refleksji, pytania superwizyjne, dziennik refleksji.
5. Zyskują umiejętność autorefleksji – krytycznego, ale konstruktywnego spojrzenia na własne działania.
7. Opracowali własny plan dobrostanu zawodowego, wzmacniający poczucie sensu pracy i zapobiegający wypaleniu.
8. Doświadczyli wartości pracy w grupie wsparcia i wiedzą, jak organizować podobne spotkania w środowisku zawodowym.
Program szkolenia:
Tytuł modułu/ |
Treści |
|
1. |
Wprowadzenie do superwizji refleksyjnej |
Definicja i geneza superwizji w kontekście pracy nauczyciela bibliotekarza. |
2. |
Rola refleksji w pracy bibliotekarza szkolnego |
Refleksja jako narzędzie rozwoju kompetencji pedagogicznych i kulturotwórczych. Analiza przykładów sytuacji problemowych z pracy bibliotekarza (konflikty, współpraca z gronem pedagogicznym, uczniami, rodzicami).Techniki zadawania pytań refleksyjnych. |
3. |
Modele superwizji refleksyjnej |
Model indywidualny, grupowy i koleżeński. Praca na przykładzie: studium przypadku i analiza sytuacji „tu i teraz”. |
4. |
Warsztat praktyczny |
Ćwiczenie: mini-superwizja w parach i małych grupach (role: osoba wnosząca problem, grupa superwizyjna, obserwator). |
5. |
Narzędzia i metody pracy refleksyjnej |
Karty refleksji indywidualnej i grupowej. Dziennik refleksji / portfolio bibliotekarza. Plan dobrostanu zawodowego i osobistego. |
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
