Informacje o prowadzącym szkolenie:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych. Praktyk z trzydziestoletnim stażem pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem oświatą w urzędzie gminy oraz w CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Trenerka szkoleń z branży oświatowej.
Opis szkolenia:
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.
- zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych.
Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a organy jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależni wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostaną natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje SIO jako źródło danych do ustalenia kwoty potrzeb oświatowych i to, w porównaniu z poprzednią regulacją, nie uległo zmianie.
Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego. Dane wprowadzane są do aplikacji na bieżąco i służą między innymi do naliczenia potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do realizacji programów rządowych.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym.
Cele i korzyści:
Podczas szkolenia nastąpi przekazanie uczestnikom praktycznych wskazówek o zakresie danych wprowadzanych do SIO oraz informacji o procedurze weryfikacji danych przekazanych do systemu, z uwzględnienie nowych przepisów o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz zmian ustawy o systemie informacji oświatowej.
Adresaci:
Na szkolenie zapraszamy pracowników jednostek samorządu terytorialnego i centrów usług wspólnych zaangażowanych w proces weryfikacji danych wprowadzanych do SIO, a także dyrektorów i pracowników szkół, przedszkoli, placówek oświatowych oraz wszystkich zainteresowanych tematem.
Program szkolenia:
1. Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego
- nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572)
2. Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
3. Korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
4. Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawą podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
5. Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
6. Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
7. Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania modułów:
o Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
o Nauczyciel,
o Oddziały,
o Dane zbiorcze
- z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji.
8. Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania –uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełno-sprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO - nowość
9. Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
10. Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
o współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
o procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
11. Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
12. Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO – w świetle RODO.
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online