15 czerwca nowym terminem pozyskiwania danych z SIO
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych, posiadająca trzydziestoletni staż pracy, w tym na stanowiskach kierowniczych w wydziale oświaty urzędu miasta oraz CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Od 15 lat trenerka szkoleń z branży oświatowej.
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 1 października 2024 roku zmieniła zasady ustalania wielkości środków na zadania oświatowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Zmiany w zakresie oświaty objęły również:
- rezygnację z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich
i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb
oświatowych,
- wprowadzenie korekty potrzeb oświatowych,
- uzależnienie wielkości wag na uczniów z niektórymi rodzajami niepełnosprawności
od tygodniowej liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.
- zmianę terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości
potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiany te pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a jednostki samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu oraz wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
Dane wprowadzane są do aplikacji na bieżąco i służą do naliczenia potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do planowania i realizacji programów rządowych.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym.
Cele i korzyści:
Podczas szkolenia nastąpi przekazanie uczestnikom praktycznych wskazówek o zakresie danych wprowadzanych do SIO oraz informacji o procedurze weryfikacji danych wprowadzonych do systemu na dzień 15 czerwca 2025 roku służących do naliczania potrzeb oświatowych jednostki samorządu terytorialnego na 2026 rok.
Program:
- Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego
- regulacje ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572)
- Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
- Korekta potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z potrzebami oświatowymi ponownie obliczonymi po zakończeniu roku budżetowego– konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
- Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawą podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
- Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
- 15 czerwca 2025 roku terminem pozyskania przez Ministerstwo Edukacji danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2026 r.
- Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania modułów:
- Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
- Nauczyciel,
- Oddziały,
- Dane zbiorcze
- z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz
modyfikacji wprowadzonych do aplikacji.
- Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od tygodniowej liczby godzin pomocy wprowadzonej do SIO.
- Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
- Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
- współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
- procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
- Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
- Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO - w świetle RODO.
Adresaci:
Na szkolenie zapraszamy dyrektorów i pracowników szkół, przedszkoli, placówek oświatowych wprowadzających dane do SIO, pracowników jednostek samorządu terytorialnego i centrów usług wspólnych zaangażowanych w proces weryfikacji danych wprowadzanych do SIO oraz inne osoby zainteresowane tematem.
Forma szkolenia:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
