Szczegóły organizacyjne:
• Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie
INFORMACJE O PROWADZĄCYM:
• Autor monografii ,,Udzielanie informacji publicznej przez sądy powszechne. Poradnik z wzorami pism” Wolters Kluwer 11.2021 r.
• ,,Otwarte dane i ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego”. C.H. Beck 2022r.
• Autor monografii ,,Odmowa dostępu do informacji publicznej” Wolters Kluwer listopad 2020 r.
• Autor ,,Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi. Wzory pism” Wolters Kluwer luty 2020 r. (wyd. 3) oraz 2016 r. (wyd. 2) , 2014 (wyd. 1)
• Autor monografii: ,,Zasada jawności obrad organów stanowiących w praktyce jednostek samorządu terytorialnego”, C.H. Beck 2018. – monografia habilitacyjna. W dniu 25.09.2020 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych.
• Autor komentarza do ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego C.H. Beck 2017 r.
• Autor rozprawy doktorskiej na temat ,,Dostęp do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce”, rozprawa doktorska nagrodzona wyróżnieniem w konkursie organizowanym przez Samorząd Terytorialny w 2005 r. na najlepszą pracę doktorską dotyczącą zagadnień funkcjonowania samorządu terytorialnego,
• Autor komentarza do ustawy o dostępie do informacji publicznej (Presscom 2011 r.),
• W latach 2004 – 2008 członek pozaetatowy SKO w Białymstoku,
• Prowadzi stronę www.jawnosc.pl poświęconą zagadnieniom jawności życia publicznego,
• Bogate i różnorodne doświadczenie szkoleniowe. Od 2008 r. prowadzi cykliczne szkolenia z zagadnień dostępu do informacji publicznej w Krajowej Szkole Administracji Publicznej w Warszawie im. Prezydenta Rzeczypospolitej Lecha Kaczyńskiego.
• Od 01.2022 r. ekspert Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w Warszawie im. Prezydenta Rzeczypospolitej Lecha Kaczyńskiego.
• Członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w latach 01.01. 2008-16.10 2012. www.pka.edu.pl
• Autor licznych publikacji na temat jawności życia publicznego.
• Od 2014 r. przeprowadzone ponad 780 szkoleń z tej tematyki skierowane do:
sędziów sądów administracyjnych i sądów powszechnych,
prezesów i wiceprezesów oraz pracowników sądów powszechnych,
pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
Ministerstwa Zdrowia, Ministerstw Środowiska
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju,
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego,
Centralnego Zarządu Służby Więziennej,
Krajowego Ośrodka Wspierania Rolnictwa
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
Państwowej Agencji Atomistyki
Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
Ministerstwa Klimatu
Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego,
Głównego Urzędu Miar,
Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych i Nadleśnictw,
Instytutu Pamięci Narodowej,
Narodowego Funduszu Zdrowia Centrali oraz oddziałów,
Biura GIODO,
Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu,
członków okręgowych izb radców prawnych,
aplikantów radcowskich,
członków Samorządowych Kolegiów Odwoławczych,
przewodniczących rad gmin i powiatów,
pracowników biur rady miasta i rady powiatu,
sekretarzy miast i sekretarzy powiatów,
radnych wszystkich trzech szczebli samorządowych,
pracowników urzędów marszałkowskich,
pracowników wojewódzkich urzędów pracy,
administratorów stron BIP-owskich,
pracowników starostw,
pracowników Izb Skarbowych, i Izb Celnych,
pracowników urzędów skarbowych, powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego,
rzeczników prasowych urzędów, dziennikarzy,
wojewódzkich i powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego,
wojewódzkich inspektorów inspekcji handlowej,
wojewódzkich komend Państwowej Straży Pożarnej,
Komendantów i pracowników powiatowych komend Państwowej Straży Pożarnej.
Funkcjonariuszy Żandarmerii Wojskowej
PROGRAM
1. W jaki sposób może być realizowane prawo do informacji ?
1.1. Prawo do informacji a prawo wglądu w dokument
1.2. Jak się ma tryb wnioskowy wobec prowadzenia strony BIP?
1.2.1. Jak postępować, gdy żądana informacja znajduje się na naszej stronie BIP ?
1.2.2. Jak postąpić, gdy żądana informacja znajduje się na stronie BIP, ale jednostki podległej/nadrzędnej ?
1.2.3. Czy można udzielić odpowiedzi na wniosek, zamieszczając odpowiedź na BIP ?
2. Tryb wnioskowy – formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
2.1. Czy wniosek można złożyć ustnie/telefonicznie ?
2.2. Wniosek musi być w miarę precyzyjny - na czym polega odformalizowanie postępowania
2.3. Jak należy rozumieć treść art. 8 ust. 4 UDIP ?
a) czy można składać wnioski za pośrednictwem portali społecznościowych ?
b) na jaki adres email wnioski złożone są skutecznie ?
2.4. Czy można składać wnioski anonimowe ?
3. Na czym polega odformalizowanie postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznej.
3.1. Czy istnieje obowiązujący formularz wniosku?
3.2. Minimalne wymogi odnośnie treści wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
3.3. Jak się zachować jeżeli wnioskodawca nie podał żadnej podstawy prawnej swego pisma ?
a) Prośba o wyjaśnienie trybu i treści złożonego pisma
b) Jak się zachować jeżeli wniosek jest niejasny, ogólny, mało precyzyjny ?
4. ZASADY KARDYNALNE PRAWA DO INFORMACJI.
4.1. Adresat wniosku musi posiadać żądane informacje (art. 4 ust. 3 UDIP)
4.2. Adresat wniosku jest podmiotem obowiązanym (art. 4 ust. 1 i 2 UDIP)
4.3. Wniosek musi dotyczyć informacji publicznych (art. 1 ust. 1 UDIP)
4.4. W sprawie nie mają zastosowania przepisy szczególne (art. 1 ust. 2 UDIP)
4.5. Zasada szybkości postępowania.
4.5.1. Czy stosujemy terminy z art. 13 UDIP czy z k.p.a.?
4.5.2. W jaki sposób liczymy termin na załatwienie sprawy ?
a) Od kiedy liczymy termin, jeżeli wniosek wpłynął na ogólny mail urzędu ?
b) Od kiedy liczymy termin, jeżeli wniosek wpłynął na skrytkę EPUAP ?
c) Od kiedy liczymy termin, jeżeli wniosek wpłynął do filii urzędu ?
d) Od kiedy liczymy termin, jeżeli wniosek został złożony ustnie lub elektronicznie ?
4.5.3. Który dzień jest dniem udzielenia odpowiedzi ?
4.5.4. Czy stosujemy art. 65 k.p.a ? (przekazanie wedle właściwości) ?
4.5.5. Czy stosujemy art. 35 § 5 k.p.a ? (liczenie terminów) ?
5. Czym jest informacja publiczna.
5.1. Cechy składowe informacji publicznej.
5.1.1. Informacja publiczna to sfera faktów.
5.1.2. Informacja publiczna musi być aktualna.
5.1.3. Informacja publiczna nie istnieje bez nośnika.
5.2. Dokument wewnętrzny nie stanowi informacji publicznej - analiza wyroku TK (sygn. P 25/12).
6. KIEDY DOKONUJEMY CZYNNOŚCI MATERIALNO TECHNICZNEJ W ODPOWIEDZI NA WNIOSEK?
6.1. Udzielenie informacji publicznej.
6.2. Poinformowanie, że wniosek nie obejmuje informacji publicznych (WZÓR PISMA)
6.3. Poinformowanie, że podmiot nie posiada żądanej informacji (WZÓR PISMA)
6.4. Poinformowanie o pierwszeństwie przepisów szczególnych (WZÓR PISMA)
6.5. Powiadomienie o wyznaczeniu nowego terminu do załatwienia sprawy (WZÓR PISMA)
6.6. Powiadomienia z art. 13 ust. 2, 14 ust. 2 i 15 ust. 2 (WZORY PISM)
7. ODMOWA UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI ZE WZGLĘDU NA PRAWO DO PRYWATNOŚCI
7.1. Autonomia informacyjna
7.2. Funkcjonariusz publiczny a osoba pełniąca funkcje publiczne.
7.3. Zakres pojęcia ,,informacje o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji publicznych” (art. 5 ust. 2).
7.4. Warunki dobrze przeprowadzonej anonimizacji ze względu na potrzebę ochrony prawa do prywatności
8. ODMOWA UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI ZE WZGLĘDU NA BRAK SZCZEGÓLNEJ ISTOTNOŚCI DLA INTERESU PUBLICZNEGO
8.1. Na czym polega zjawisko przetworzenia (art. 3 ust. 1 pkt 1). wyrok T.K. z 18.12.2018 r. (Sk 27/14).
8.2. Komu przysługuje prawo do uzyskania informacji przetworzonej
8.3. Anonimizacja a przetworzenie
8.4. Przebieg postępowania.
Uczestnicy otrzymają materiał dodatkowy w postaci pliku word - ustawa o dostępie do informacji publicznej wraz z orzecznictwem, oraz wzory 20 pism - około 100 stron. Ponadto każdy otrzyma dostęp do bazy orzecznictwa na stronie www.jawnosc.pl ok. 3500 slajdów pogrupowanych tematycznie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
