zaproponuj szkolenia

Rozliczanie godzin nadliczbowych i godzin ponadwymiarowych w świetle uchwały Sądu Najwyższego z 26 lutego 2025 roku po obowiązujących od 1 września 2025 zmianach Karty Nauczyciela - Wyjaśnienie dlaczego nauczycielom należy się wynagrodzenie za niezrealizo

10 grudnia 2025 09:00-13:00

490 zł netto

Rozliczanie godzin nadliczbowych i godzin ponadwymiarowych w świetle uchwały Sądu Najwyższego z 26 lutego 2025 roku po obowiązujących od 1 września 2025 zmianach Karty Nauczyciela - Wyjaśnienie dlaczego nauczycielom należy się wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe z przyczyn pracodawcy


Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prawidłowej ewidencji godzin pracy nauczycieli w świetle uchwały składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. z której jasno wynika, że praca wykonywana przez nauczyciela ponad normy czasu pracy z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.) jest pracą w godzinach nadliczbowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, z uwzględnieniem obowiązującej od 1 września 2025 roku ustawy z 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 poz.1160).

Organy prowadzące szkoły (OPS) stoją zatem przed niezwykle trudnym wyzwaniem polegającym na wprowadzeniu prawidłowej ewidencji i rozliczaniu czasu pracy nauczyciela. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela definiuje bowiem pojęcie "godziny ponadwymiarowej". Usta-wa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy definiuje natomiast pojęcie "godziny nadliczbowej". To nie to samo. Niestety nauczycielom wypłacane są jedynie "godziny ponadwymiarowe". O "godzinach nadliczbowych" zapomina się. Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. wszystko zmienia i przywraca zaufanie do państwa prawa. O ile oczywiście OPS i dyrekcja szkół zacznie prowadzić prawidłową ewidencje czasu pracy nauczyciela i stosować prze-pisy prawa, w tym w zakresie obowiązku rozliczania niezrealizowanych z winy pracodawcy godzin ponadwymiarowych.

Na szkoleniu omówiona zostanie również problematyka budżetowego i księgowego ujęcia roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych z punktu widzenia przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.

 


INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE: TOMASZ WOJTANIA

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.


ADRESACI SZKOLENIA:

Organy prowadzące oraz dyrekcja, główni księgowi i księgowi szkół, przedszkoli, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty prowadzonej w SCUW oraz gminy, powiaty, województwa i państwowe jednostki budżetowe oraz ministerstwa nadzorujące podległe im szkoły państwowe.


PROGRAM SZKOLENIA:

 

  1. Komunikat MEN ws. rozliczania niezrealizowanych godzin ponadwymiarowych a wyrok SN z dnia 2 lutego 2010 roku II PK 186/09 na który powołuje się MEN – kogo i czego dotyczy wyrok SN na który powołuje się MEN.
  2. Cel ustawy z 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 poz.1160) – zrównanie zasad rozliczania niezrealizowanych godzin ponadwymiarowych w szkołach państwowych ze szkołami samorządowymi, w których funkcjonowały różne rozwiązania.
  3. Przepis przejściowy art. 18 ustawy z 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw i rola regulaminu płac – analiza obowiązujących regulaminów płac i określonych w nich zasad rozliczania godzin ponadwymiarowych, w tym godzin niezrealizowanych z winy pracodawcy.
  4. Godziny: niepełnowymiarowe, wymiarowe i ponadwymiarowe a 40 godzinny tydzień pracy nauczyciela – zakres zastosowania art.91c Karty Nauczyciela i przepisów Kodeksu pracy do rozliczania czasu pracy nauczyciela
  5. Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. i jej znaczenie praktyczne jako normy prawnej – obowiązek stosowania art. 91c KN.
  6. Wyrok TSUE w sprawie C-660/20 dot. pracowników nie pełnoetatowych a zasada zabraniająca dyskryminacji pracowników określona Dyrektywą Rady 97/81/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. dotyczącą Porozumienia ramowego dotyczącego pracy w niepełnym wymiarze godzin zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców /UNICE/, Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych /CEEP/ oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych /ETUC/.
  7. Praca nauczyciela w praktyce i jaką rolę pełni arkusz organizacyjny szkoły, o którym mowa w art. 110 ustawy Prawo oświatowe a zadaniowy tryb pracy – wyjaśnienie dlaczego nauczyciel nie pracuje w zadaniowym trybie pracy.
  8. Zakres zastosowania art. 149 Kodeksu pracy do celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą – typowe błędy OPS i dyrekcji szkół nieprowadzących pełnej ewidencji czasu pracy nauczyciela i nie wypłacających ani dodatków ani ryczałtów za nadgodziny.
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegunauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji a zasady ustalania i rozliczania godzin nadliczbowych wynikające z Kodeksu Pracy.
  10. Ewidencja godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz – przykład tabeli ewidencyjnej.
  11. Ewidencja innych zajęć i czynności nauczyciela wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów – przykład tabeli ewidencyjnej czasu pracy w szkole i poza szkołą, w tym w zakresie wykonywanych obowiązków w czasie niezrealizowanych z winy pracodawcy godzin ponadwymiarowych.
  12. Ewidencja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym, w tym praca w domu – przykład tabeli ewidencyjnej czasu pracy w domu i w szkole.
  13. Księgowe ujęcie roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych i nie wypłaconych godzin ponadwymiarowych – czy księgowość szkół powinna tworzyć rezerwy na koncie 840?
  14. Odpowiedzi na pytania.

KOLEJNY TERMIN SZKOLENIA: 10 grudnia 2025 r.


INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha