zaproponuj szkolenia

Nasadzenia zastępcze jako forma kompensacji przyrodniczej. Badanie udatności nasadzeń. zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w tym zakresie w świetle przepisów i orzecznictwa, problemy praktyki.

01 kwietnia 2025 09:00-12:30

380 zł netto

Szczegóły organizacyjne:

-Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
-Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
-Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie


Trener prowadzący szkolenie

radca prawny, doradca podatkowy, doświadczony trener-praktyk. Absolwentka prawa stacjonarnego na Uniwersytecie Jagiellońskim, aplikacji radcowskiej przy OIRP w Krakowie oraz studiów podyplomowych Zamówienia publiczne na Wydziale Zarządzania AGH. Od 2013 r. radca prawny, od 2016 r. doradca podatkowy. w latach 2008-2014 pracownik samorządowy (prawnik w Wydziale Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa), od 2012 r. trener szkoleń prawnych (specjalizacja: prawo administracyjne, szeroko pojęte prawo ochrony środowiska, prawne aspekty procesu inwestycyjno-budowlanego). Aktualnie prowadzi indywidualną Kancelarię Radcy Prawnego, Doradcy Podatkowego w Krakowie.


Cel edukacyjny:
1. Poznanie aktualnie obowiązujących uregulowań prawnych dot. nakładania obowiązku kompensacji przyrodniczej oraz kiedy można wydać decyzję bez zlecania obowiązku nasa-dzeń
2. Poznanie zasad odbioru nasadzeń oraz sprawdzania udatności nasadzeń z podziałem na procedurę, gdy była wydana decyzja z opłatą odroczoną oraz decyzje „bez opłat” z obo-wiązkiem nasadzeń
3. Poznanie poglądów doktryny, bogatego orzecznictwa sadów administracyjnych (NSA i WSA), przykładów z praktyki trenera
4. Możliwość zadawania pytań na każdym etapie szkolenia
5. Udział w dyskusji, wspólnym rozwiązywaniu problemów z praktyki, wymianie doświad-czeń
6. Zapoznanie się z praktycznym stosowaniem przepisów procedury administracyjnej (KPA) w sprawach związanych z nakładaniem obowiązku kompensacji przyrodniczej a potem sprawdzania udatności nasadzeń-jak wystrzegać się błędów proceduralnych, na co zwracać uwagę, by SKO czy sąd administracyjny nie uchyliły decyzji. Omówione zostaną m.in. ta-kie zagadnienia jak zapewnianie czynnego udziału strony w postępowaniu, zasady prowa-dzenia postępowania dowodowego (w tym rozkład ciężaru dowodu-„kto co komu udowad-nia”), właściwe uzasadnianie decyzji, zmiana/uchylenie decyzji ostatecznej w trybie art. 155 kpa (przesłanki, procedura), stwierdzenie wygaśnięcia decyzji w trybie art. 162 kpa (przesłanki, procedura).

Efekty uczenia się:
1.Dla urzędników:
A) Nabycie umiejętności wskazywania kompensacji przyrodniczej w decyzjach dot. wy-cinki zieleni (definicja kompensacji przyrodniczej w rozumieniu POŚ, zakres kompen-sacji przyrodniczej wskazany w decyzji środowiskowej, ocena przedłożonego projektu planu nasadzeń w zakresie liczby sadzonek, miejsca wykonania nasadzeń, czy można nasadzać krzewy za drzewa itd.)
B) Kiedy organ może wydać decyzję bez nasadzeń
C) Czy i kiedy można zmienić decyzję z nasadzeniami
D) Nabycie umiejętności praktycznego stosowania przepisów procedury administracyjnej (KPA) w sprawach związanych z nakładaniem obowiązku kompensacji przyrodniczej i późniejszej kontroli nasadzeń
E) Ocena przyczyn zależnych/niezależnych od posiadacza
F) Poznanie poglądów doktryny, bogatego orzecznictwa sadów administracyjnych (NSA i WSA),
G) Udział w dyskusji, wspólnym rozwiązywaniu problemów z praktyki, wymianie do-świadczeń
2. Dla wnioskodawców:
A) Nabycie umiejętności sporządzania wniosków o wycinkę zieleni w zakresie projektu planu nasadzeń/planu przesadzeń
B) Jak argumentować chęć załatwienia wycinki zieleni bez obowiązku nasadzeń
C) Nabycie umiejętności praktycznego stosowania przepisów procedury administracyjnej (KPA) w sprawach związanych z nakładaniem obowiązku nasadzeń a potem spraw w zakresie kontroli udatności nasadzeń
D) Poznanie kwestii dot. przyczyn zależnych i niezależnych od posiadacza jeśli chodzi o sadzonki, które nie zachowały żywotności (co zgłaszać do organu, jakie dokumenty przedstawiać, by opłaty zostały umorzone)
E) Poznanie poglądów doktryny, bogatego orzecznictwa sadów administracyjnych (NSA i WSA),
F) Udział w dyskusji, wspólnym rozwiązywaniu problemów z praktyki, wymianie do-świadczeń

Uczestnicy:
1. Urzędy gmin/miast
2. Starostwa powiatowe
3. Urzędy marszałkowskie
4. Wojewódzki konserwator zabytków
5. Regionalne dyrekcje ochrony środowiska
6. Spółdzielnie mieszkaniowe
7. Wspólnoty mieszkaniowe i zarządcy nieruchomości
8. Jednostki drogowe- zarządy dróg
9. Inne podmioty zarządzające nieruchomościami (uczelnie wyższe, szpitale, jednostki kultu-ry)
10. Deweloperzy, TBS
11. Firmy zajmujące się nasadzeniami, pielęgnacją zieleni
12. Pełnomocnicy wnioskodawców-biura projektowe, specjaliści ds. ochrony środowiska
13. Wszyscy zainteresowani problematyką szkolenia


PROGRAM SZKOLENIA:
1. Pojęcie kompensacji przyrodniczej w świetle Prawa ochrony środowiska
2. Właściwość organów wydających decyzje z zakresu weryfikacji udatności kompensacji
3. Rodzaje nasadzeń kompensacyjnych i zasady ich nakładania w decyzjach zezwalających na usunięcie zieleni:
a) Nasadzenia w związku z opłatami odroczonymi
b) Nasadzenia przy decyzjach bez opłat
c) Nasadzenia w zamian za usunięcie topoli nie należących do gatunków rodzimych o obwodzie pnia powyżej 100 cm na wysokości 130 cm
d) Przesłanki do nałożenia obowiązku kompensacji
e) Zasady ustalania kompensacji (m.in. liczba sadzonek, miejsce wykonywania nasadzeń, dobór gatunków, obwód sadzonki, czy można zlecać nasadzenia krzewów za usuwane drzewa itd.)
f) Przesłanki odstąpienia od obowiązku nasadzeń w świetle art. 86 ust 2 uop
4. Prawne możliwości zmiany zakresu kompensacji przyrodniczej- w jakim terminie i w ja-kim trybie może nastąpić zmiana decyzji ostatecznej. Czym powinien kierować się organ i kiedy powinien wydać decyzję odmowną.
5. Prowadzenie postępowań administracyjnych celem weryfikacji udatności nasadzeń:
a) Kiedy postępowanie powinno być wszczęte (terminy w ustawie)
b) Wszczęcie postępowania administracyjnego
c) Strony postępowania i udział w postępowaniu organizacji ekologicznych
d) Oględziny (zawiadomienia o oględzinach, terminy, przepisy KPA w tym zakresie, co robić, jeśli strona nie stawia się na oględzinach, nie odbiera korespondencji itd.)
e) Weryfikacja udatności nasadzeń- pojęcie zachowania żywotności w rozumieniu ustawy o ochronie przyrody
f) Przy braku zachowania żywotności pojęcie i rodzaje przyczyn zależnych i niezależnych od posiadacza. Narzędzia, jakie ma organ, by weryfikować te kwestie. Rozkład ciężaru dowodu w postępowaniu („kto co komu udowadnia”)
g) Rodzaje wydawanych w postępowaniu decyzji: umorzenie opłat odroczonych, decyzja o pobraniu opłaty, rozliczenie proporcjonalne
h) Zasady pobierania opłat, terminy, udzielanie ulg w spłacie, przedawnienie
6. Weryfikacja nasadzeń przy decyzjach bez opłat:
a) Terminy
b) Procedura
c) Ponowne nałożenie obowiązku-przesłanki, procedura
d) Prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji-przesłanki, procedura
7. Dyskusja, wymiana doświadczeń, odpowiadanie na pytania (uwaga: pytania można zada-wać podczas całego czasu trwania szkolenia)

 

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha