zaproponuj szkolenia

Online: Jak optymalnie organizować pracę placówek oświatowych i realizować zadania oświatowe, uwzględniając zmiany w subwencji oświatowej na rok 2024?

03 lipca 2024 09:00-13:00

290 zł netto

-    zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
-    uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
-    platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.


PROWADZĄCY:
-    Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
-    absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.


CELE SZKOLENIA:
Nabycie umiejętności parametryzowania organizacji pracy placówek oświatowych w celu optymalizacji wydatków na oświatę.

Zakłada się, że po zakończeniu szkolenia jego uczestnik będzie potrafił:
-    diagnozować stan oświaty na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, w celu podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych,
-    wykorzystywać w procesie zarządzania oświatą na poziomie lokalnym danych, informacji, wskaźników oraz wyników badań i prognoz.


ADRESACI:
W kursie powinna uczestniczyć osoba, która:
-    zna problematykę, dotyczącą wydatków na zadania oświatowe w JST;
-    potrafi analizować arkusze organizacyjne pod kątem optymalizacji wydatków.


PROGRAM:
I. Konsekwencje dla budżetu zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych szkoły/placówki:
1.    Gdzie są najwyższe koszty w lokalnej oświacie i na co powinien zwrócić uwagę organ prowadzący i dyrektor szkoły?
2.    Na co wystarcza subwencja oświatowa w 2024 r. i jak ją liczyć? - szacowanie zmian w subwencji na rok 2024 w odniesieniu do konkretnych zadań oświatowych.
3.    Wydatki zaplanowane w arkuszach organizacyjnych, zatwierdzonych w maju danego roku - omówienie finansowania zadań obowiązkowych i nieobowiązkowych.
4.    Arkusze organizacyjne:
-    Czy można nie zatwierdzić arkusza organizacyjnego?
-    Czy organ prowadzący może przekazywać dyrektorom tzw. ,,wytyczne” do arkuszy?
II. Optymalna organizacja placówek oświatowych - ważne obszary:
1.    Optymalne planowanie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej.
2.    W jaki sposób liczyć godziny pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25:
-    analiza kwalifikacji nauczycieli pracujących w danej placówce,
-    analiza przydziałów zajęć i ich typów,
-    diagnoza liczby uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz charakteru ich dysfunkcji i liczby przydzielonych w arkuszu godzin,
-    diagnoza liczby godzin pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25.
3.    Godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w arkuszu – planowanie z uwzględnieniem potrzeb ucznia i możliwości finansowych JST (przykłady rozwiązań organizacyjnych uwzględniające propozycje zmian MEiN).
4.    Wsparcie uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – omówienie planowanych zmian w sposobie finansowania i organizacji.
5.    Stanowiska kierownicze w szkole/przedszkolu - planowanie.
6.    Godziny organu prowadzącego i godziny dyrektorskie- planowanie.
7.    Oddziały i ich wielkość, w tym oddziały przygotowawcze, integracyjne, dwujęzyczne, sportowe, łączone – organizacja i wysokość subwencji oświatowej na nie przekazywana.
8.    Opcjonalne i obowiązkowe podziały na grupy, w tym liczebność grup.
9.    Optymalna organizacja i monitorowanie wielkości i liczby oddziałów w ramach:
-    zajęć świetlicowych (jak optymalnie zorganizować zajęcia świetlicowe?)
-    grup przedszkolnych
-    zajęć rewalidacyjnych
III. Polityka kadrowa dyrektora i jej wpływ na optymalizację rozwiązań organizacyjnych
1.    Pensum nauczycieli, w tym realizujących zajęcia np. w grupach mieszanych w przedszkolu, w szkołach zawodowych.
2.    Pensum łączone – jak liczyć w odniesieniu do godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw?
3.    Pensum nauczyciela z niepełnosprawnością - obliczanie wymiaru.
4.    Godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw – sposób ich liczenia i wynagradzania za nie oraz znaczenie dla samorządu, szkoły i nauczyciela.
5.    Obliczanie wskaźnika zatrudnienia nauczycieli jako miernika prowadzonej polityki kadrowej.
IV. Zależności między organizacją placówki, skutkami finansowymi a dochodami – wysokością subwencji oświatowej
1.    Które zadania i rozwiązania organizacyjne są w roku 2024 subwencjonowane w inny sposób niż w latach ubiegłych? (min. sposób finansowania kształcenia uczniów z Ukrainy).
2.    Jakie są możliwe rozwiązania organizacyjne, wpływające na zwiększenie dochodów lub zmniejszenie wydatków przy realizacji zadań oświatowych na tym samym poziomie?

V. Optymalizacja obsługi księgowo-finansowej:
1.    samodzielne prowadzenie obsługi przez jednostkę oświatową;
2.    wspólna obsług finansowa jednostek oświatowych prowadzona przez jst;
3.    wskaźniki optymalizacji obsługi księgowo-finansowej.
4.    sposoby standaryzacji etatów pracowników administracji i obsługi.

VI. Samorząd na tle innych samorządów. Czy moi sąsiedzi radzą sobie lepiej ode mnie?
1.    Kluczowe statystyki do finansów (min. System Monitorowania Usług Publicznych).

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha