zaproponuj szkolenia

KSIĘGOWANIE NALEŻNEJ OPŁATY ZA UDOSTĘPNIANIE MATERIAŁÓW Z PAŃSTWOWEGO ZASOBU GEODEZYJNEGO I KARTOGRAFICZNEGO - ZASÓB JAKO WARTOŚĆ NIEMATERIALNO-PRAWNA

29 kwietnia 2024 09:00-13:00

330 zł netto

Począwszy od 1 stycznia 2011 roku środki dawnych wojewódzkich i powiatowych funduszy gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym stały się odpowiednio dochodami budżetu województwa i powiatu. Oznacza to, iż od tego dnia służby geodezyjne powinny zmienić zasady ustalania należności związanych z opłatami za korzystanie z odpowiednio wojewódzkiego i powiatowego zasobu geodezyjnego i stosować rozwiązania systemowe, o których mówią przepisy art. 60-67 ustawy finansach publicznych. Potwierdza to wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2013 oraz uchwała 7 sędziów NSA z 26 czerwca 2014 roku. Jednakże ustawa z dnia 5 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (…) stanowiąca lex specjalis do przepisów ustawy o finansach publicznych, stanowiła że począwszy od 12 lipca 2014 roku pobór opłat odbywa się na podstawie Dokumentu Obliczenia Opłaty.

Również od 2014 roku, co wynika z komunikatu Departament Rachunków Narodowych GUS z 29.09.2014 roku, wdrożono w Polsce Europejski System Rachunków Narodowych i Regionalnych

w Unii Europejskiej ESA2010. Zgodnie z ESA2010 wydatki związane z prowadzeniem prac badawczo – rozwojowych są traktowane w rachunkach narodowych jako nakłady inwestycyjne, a nie jako koszty bieżące, jak to miało miejsce wcześniej. A zatem wszelkie nakłady na państwowy zasób geodezyjny nie powinny być traktowane jako wydatek bieżący i nie powinny być rozliczane na kontach zespołu „4”. Potwierdzają to przepisy ustawy o rachunkowości. Niestety zasad tych nie stosują ośrodki administracji geodezyjno-kartograficznej.

W niezwykle trudnej sytuacji znajdują się zatem władze powiatów i województw oraz ich skarbnicy, gdyż obowiązujące od 2014 roku przepisy i zasady zamiast uporządkować finanse publiczne stanowią dla nich problem.

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie procedury ustalania, utrwalania i ewidencji księgowej należności budżetowych związanych z udostępnieniem materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, właściwego zastosowania wyroków TK, wyroków i uchwał NSA oraz przepisów art. 60-67 ustawy finansach publicznych do należności geodezyjnych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym, właściwego zastosowania zmienionych oraz nowych przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego w zakresie Dokumentu Obliczenia Opłaty oraz właściwego ujęcia w rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej państwowego zasobu geodezyjnego.

Adresaci szkolenia - Szkolenie przeznaczone jest dla: geodetów powiatowych, geodetów wojewódzkich, ośrodków geodezyjno-kartograficznych, skarbników powiatów, skarbników województw, głównych księgowych i księgowych obsługujących zadania w zakresie geodezji i kartografii w urzędach marszałkowskich i starostwach powiatowych, audytorów wewnętrznych i koordynatorów kontroli zarządczej oraz Regionalnych Izb Obrachunkowych i Najwyższej Izby Kontroli.

Wykładowca – 

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.

W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego

z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny

i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

 

  1.      Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 lutego 2005 roku i wyjaśnienie błędnych stanowisk GUGIK w zakresie uznawania w latach 2002-2005 PiWFGZGIK za fundusze państwowe.
  2.      Wyjaśnienie przyczyn wprowadzenia od 1 stycznia 2011 roku przepisów art. 60-67 ustawy finansach publicznych do opłat za udostępnianie materiałów zasobu, procedury ustalania należności w drodze decyzji administracyjnej, a nie rachunku czy faktury.
  3.      Rygory procedur ustawy o finansach publicznych oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego i przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, których zaniedbanie może skutkować poważnymi konsekwencjami dla organów administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz uszczupleniami dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego - orzecznictwo WSA i NSA pokazujące jakie ważne jest zastosowanie właściwych procedur przy ustalaniu, poborze i egzekucji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym a uchwała 7 sędziów NSA z 26 czerwca 2014 roku i jej zastosowanie w praktyce.
  4.      Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2013 roku i jego uzasadnienie – opłata jako niepodatkowa danina publiczna.
  5.      Charakterystyka zmian wprowadzonych ustawą z dnia 5 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (…) – obowiązek zastosowania decyzji administracyjnych wyłącznie w zakresie spraw spornych.
  6.      Dokument Obliczenia Opłaty i jego rola - wzór DOO, wymogi ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych w zakresie dowodów księgowych, problem braku nr NIP i REGON na DOO.
  7.      Zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w służbie geodezyjnej i kartograficznej oraz wycena należności za udostępnianie materiałów zasobu w 2024 roku - weryfikacja poprawności księgowań opłat za udostępnianie materiałów zasobu jako należności budżetowych i dochodów budżetowych powiatu lub województwa.
  8.      Zasady sporządzania nowych sprawozdań RB-27S i Rb-28S oraz sprawozdań RB-N i RB-Z w powiatowych i wojewódzkich jednostkach administracji geodezyjno-kartograficznej – problem zadań rządowych (zleconych) i sprawozdania RB-27ZZ.
  9.      Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – nowe przepisy obowiązujące w roku 2024 w zakresie planu kasowego i memoriałowego funduszu i zakres kompetencji Głównego Geodety Kraju jako dysponenta państwowego funduszu celowego.
  10.   Zasady sporządzania nowych sprawozdań RB-30 i RB-40 z FGZGiK obowiązujące w roku 2024.
  11.   Komunikat Departamentu Rachunków Narodowych GUS z 29.09.2014 roku ws. wdrożenia w Polsce Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych w Unii Europejskiej ESA2010.
  12.   Wydatki związane z prowadzeniem prac badawczo – rozwojowych jako nakłady inwestycyjne, a nie jako koszty bieżące - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w unii europejskiej.
  13.   Państwowy zasób geodezyjny jako wartość niematerialno – prawna w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i rozporządzenia MRiF w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu (…) – zakres zastosowania konta 020 – Wartości niematerialne i prawne w powiatowych i wojewódzkich jednostkach administracji geodezyjno-kartograficznej.
  14.   Wzory i schematy księgowań i rozliczeń budżetowych.
  15.   Odpowiedzialność kierownika jednostki za całość gospodarki budżetowej i kontrolę zarządczą administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz odpowiedzialność skarbnika i głównego księgowego za kontrolę wstępną – przykłady zaniedbań oraz naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z faktem niesporządzania sprawozdania w zakresie zadań zleconych i finansowaniem z wydatków bieżących państwowego zasobu geodezyjnego.
  16.   Odpowiedzi na pytania.



Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha