zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

PROWADZENIE POSTĘPOWAŃ W TRYBIE I NA ZASADACH OKREŚLONYCH W KODEKSIE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO PO NOWELIZACJI PRZEPISÓW OD 5 PAŹDZIERNIKA 2021 R. - skutki wejścia w życie ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. 2020

08 listopada 2021 09:00-12:30

280 zł netto

Forma szkolenia:

  • Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
  • Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
    " Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze

Trener:

  • Radca prawny z doświadczeniem i wiedzą praktyczną, które przekładają się na umiejętność przystępnego wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych związanych z prawidłowym stosowaniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz przepisów unijnego rozporządzenia - RODO (obowiązującego równolegle przy prowadzeniu postępowań administracyjnych, rozpatrywaniu wniosków w ramach uodip).
  • Ceniona za indywidualne podejście do problemów przedstawianych przez uczestników szkoleń.
  • Prowadząc szkolenia koncentruje się na tym, by w skuteczny, zrozumiały, poparty przykładami sposób przekazać wiedzę ich uczestnikom. Stale i konsekwentnie pracuje nad rozwojem własnych umiejętności oraz poszerzaniem wiedzy, by móc dzielić się w sposób profesjonalny a zarazem bardzo przystępny, przekazywać posiadaną wiedzę i umiejętnościami z Uczestnikom szkoleń.
  • Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w realizacji zadań administracji rządowej – od 1997 r. w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, wykorzystująca przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego do prowadzenia postępowań administracyjnych, skargowo – wnioskowych, rozpatrywania petycji. Dokonująca oceny działalności skargowo – wnioskowej co dwa lata w j.s.t. województwa podlaskiego. Od 2014 r. dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, od 2016 r. zastępca dyrektora, do którego obowiązków należało, poza prowadzeniem postępowań w trybie nadzoru i kontroli w j.s.t.  również wdrożenie komórkach organizacyjnych ww. jednostki, przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), zwanego „RODO”. Obecnie łączy zatrudnienie w administracji samorządowej – Centrum Usług Informatycznych - z pracą w j.s.t., m.in. monitorując wdrażanie RODO w organach j.s.t , w tym w związkach j.s.t.. Od lipca 2018 r. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH – w pięciu podmiotach sektora finansów publicznych. 
  • Od 2017 r. - wykładowca procedur administracyjnych oraz prawa ustrojowego – prowadząca zajęcia u aplikantów radcowskich w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Białymstoku.
  • Absolwentka Studiów podyplomowych o kierunku „Bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych” na Wydziale Ekonomii i Zarzadzania Uniwersytetu w Białymstoku.

 


PROGRAM

  • Zasady przyjmowania, rozpatrywanych wniosków - w trybie w K.p.a. oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej – różnice w zakresie skuteczności składania wniosków w obu trybach - obowiązujące od 5 października 2021 r.
  • Uprawnienia strony postępowania administracyjnego. Uprawnienia informacyjne dziennikarzy, osób prawnych, radnych, Posłów i Senatorów na Sejm RP, innych organów administracji publicznej, osób nie posiadających pełnej zdolności do czynności prawnych, związków zawodowych w zakresie prawa do informacji oraz dostępu do informacji z prowadzonych przez organ postępowań administracyjnych – na przykładzie orzecznictwa.
  • Zasady postępowania administracyjnego i ich wpływ na prowadzenie postępowań, realizowanych w trybie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego a ustawy o dostępie do informacji publicznej – m.in. prawidłowe stosowanie zasady praworządności, zasady prawdy obiektywnej – omówienie na przykładzie orzecznictwa.
  • Właściwość organów (art. 20 i 21 K. p. a)
  • Wyłączenie pracownika, organu – przesłanki, forma, skutki (warsztat – ocena zasadności wyłączenia, wymogi i konstrukcja postanowienia o wyłączeniu/odmowie wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu)
  • Strony postępowania administracyjnego

      - ustalanie stron postępowania – na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA;

      - udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym

     - udostępnianie akt postępowania administracyjnego w kontekście ochrony danych osobowych (art.73.)

  • Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym – formy, skutki.
  • Poświadczanie kopii dokumentów przez upoważnionego pracownika organu na potrzeby prowadzonego postepowania (omówienie zasad obowiązujących w K.p.a.) oraz poświadczania na potrzeby postępowań kontrolnych – różnice w upoważnieniach.
  • Zasady dokonywania doręczeń w postępowaniu administracyjnym – z omówieniem przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych:

     - zasady doręczania pism, postanowień, decyzji przez organy administracji publicznej, zasady skuteczności doręczeń elektronicznych, papierowych, wezwań (art. 39 – 56 K.p.a) – prezentacja na przykładzie wybranych         orzeczeń WSA i NSA;

    - doręczanie korespondencji uczestnikom postępowania na skrzynki podawcze podmiotów publicznych w przypadku, gdy stroną lub innym uczestnikiem postępowania jest podmiot publiczny zobowiązany do udostępniania i obsługi elektronicznej skrzynki podawczej na podstawie art. 16 ust. 1a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

   - art. 40 § 4 K.p.a. oraz art. 57 § 5 K.p.a.- zrównanie w skutkach nadania pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.

  - dopuszczalność i skutki publicznych ogłoszeń 

  Zasady doręczania korespondencji w postępowaniach administracyjnych z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej - nowelizacja Kpa z dniem 5 października 2021r. – odmównie obowiązków organów wynikających z ustawy – zrównoważenie E-PUAP z purde.

  • Terminy załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym oraz zasady obliczania terminów:

      - zasady wynikające z art. 36 – 38 K.p.a (obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji określonej w art. 36 par. 1 K.p.a);

      - obliczanie terminów – początek i koniec terminów liczonych w dniach, tygodniach, miesiącach, latach, uchybienie terminu, przywrócenie (art. 58 K.p.a);

     Procedura administracyjna w tarczy 6.0 - ustawa z 9 grudnia 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych     nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.2255) - dwa rozwiązania wpływające na załatwianie spraw administracyjnych:

      - możliwość wstrzymania biegu terminów załatwiania spraw przez organ,

      - wydłużenie do 30 dni okresu, w jakim strona może wnosić o przywrócenie jej terminu do dokonania czynności prawnie skutecznych.

  • Terminy załatwiania wniosków zawierających żądania udostępnienia informacji publicznej prostej, przetworzonej.
  • Postępowanie administracyjne

      - wszczęcie postępowania (art. 61-66) – (ustalanie daty wszczęcia postępowania),

      - zawieszenie postępowania (art. 97-103)

      - umorzenie postępowania (art. 105);

  • Posiedzenie jako forma przyspieszenia zajęcia stanowiska przez organ współdziałający usprawnienie współdziałania organów (art. 106 § 6 i art. 106a K.p.a)

      - instytucja ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie (art. 36-38 k.p.a.), 

      Sposób realizacji obowiązków informacyjnych z art. 13 ust. 1 i 2 RODO w wezwaniu (art. 54 § 1a k.p.a.), przy pierwszej czynności skierowanej do strony, w sprawach załatwianych milcząco (art. 122h k.p.a.);

     - wzory klauzul informacyjnych spełniających wymogi art. 13 RODO 

  • Zmiany w obszarze postępowania dowodowego

     - dowody w sprawie administracyjnej: dokumenty, nagrania, anonimy (art. 75-77);

     - ochrona danych osoby składającej skargę inicjującą postepowanie administracyjne – uzupełnienie nowelizacji K.p.a z 04.05.2019 r. – w zakresie art. 73 k.p.a. i art. 236 k.p.a., w celu ochrony danych

     osoby składającej skargę w postępowaniu administracyjnym.

     - nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych/prawnych na korzyść strony (art.81a);

     - wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnie z żądaniem strony (art. 79a).

  • Decyzje – katalog wymogów decyzji (art. 107 k.p.a., art.127 § 1k.p.a) - pouczenie o prawie do zrzeczenie się odwołania i skutkach.
  • Ugoda administracyjna (art. 114, 116 § 1 i 117 k.p.a.).
  • Postępowanie w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków - (art. 221-240)

      - prawidłowe kwalifikowanie wpływających do organu, sygnałów obywatelskich – wystąpień zaliczanych do kategorii skarg, wniosków, petycji oraz skutki ich błędnej kwalifikacji;

      - ochrona danych osoby składającej skargę;

      - przedstawienie różnic pomiędzy skargą, wnioskiem załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII K.p.a., a skargą załatwianą w trybie toczącego się̨ postepowania administracyjnego

     (przestrzeganie przez organ rozpatrujący skargę̨ realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej);

  • BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI i ochrona danych osobowych w procedurze administracyjnej, udostępnia informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz w BIP Urzędu:

     – realizacja przez pracowników obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO, - omówienie przepisów obowiązującej od 4 maja 2019 r. ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku

     z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych

    osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.U. z 2019 r. poz. 730;

    - realizacja obowiązków w przedmiocie dokonywania przeglądu danych w BIP (ustanowienie procedur stosownie do wytycznych PUODO – omówienie na przykładzie zarządzenia w sprawie dokonywania przeglądu danych i       usuwania z BIP)

FORMA SZKOLENIA i ADRESACI:

    Szkolenie prowadzone jest w formiewykładu (prezentacji multimedialnej), połączonego z prezentacją wzorów pism, formularzy, klauzul informacyjnych z art. 13 RODO (stosowanych w ramach prowadzenia

czynności procesowych w postępowaniach administracyjnych – wskazanych nowelizacją K.p.a obowiązującą od 4 maja 2019 r.).

   Szkolenie adresowane jest do pracowników, kadry kierowniczej, którzy prowadzą postępowania z kierowanych wystąpień, zawiadomień, podań, wniosków, skarg, petycji oraz rozpatrują sygnały obywatelskie

w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha