Informacje o prowadzącym szkolenie:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych, posiadająca trzydziestoletni staż pracy, w tym na stanowiskach kierowniczych w wydziale oświaty urzędu miasta oraz CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Od 15 lat trenerka szkoleń z branży oświatowej.
Adresaci:
Na szkolenie zapraszamy pracowników szkół, przedszkoli, placówek oświatowych, urzędów gmin oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialnych za przygotowanie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami a także inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.
Korzyści ze szkolenia:
Przepisy ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obligują podmioty publiczne, w tym jednostki oświatowe do spełnienia konkretnych warunków w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami.
W celu monitorowania wypełniania powyższego zobowiązania przez podmioty publiczne ustawodawca wprowadził obowiązek cyklicznego (co cztery lata) raportowania o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pierwsze raport powstał w 2021 roku, tak więc 2025 rok jest następnym, w którym należy wypełnić raport.
Na szkoleniu omówione zostaną obowiązki nałożone na podmioty publiczne dotyczące minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Ułatwi to na zidentyfikowanie informacji, jakie Państwa jednostka powinna wprowadzić do raportu o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Na szkoleniu otrzymacie Państwo praktyczne wskazówki jak wypełnić raport oraz odpowiedzi na pytania:
1. Kto wypełnia raport jeżeli szkoła nie posiada koordynatora do spraw dostępności?
2. Czy zespół szkół wypełnia raport o stanie dostępności?
3. Czy szkoła, do której nie uczęszczają uczniowie niepełnosprawni powinna wypełnić raport o stanie dostępności?
4. Która jednostka wykazuje boisko w przypadku wspólnego korzystania z tego obiektu przez kilka szkół?
5. Czy strony mediów społecznościowych należy zaliczyć do stron internetowych prowadzonych przez szkołę?
6. Czy gmina wypełnia raport w imieniu szkoły zlikwidowanej z dniem 31 sierpnia 2024 roku?
7. Czy szkoła prowadząca działalność w budynku zastępczym wypełnia raport (np. w związku ze zniszczeniem siedziby szkoły w wyniku klęski żywiołowej)?
8. Czy po 31 marca 2025 roku będzie możliwe uzupełnienie raportu lub jego modyfikacja?
Program
1. Podstawa prawna obligująca szkoły, przedszkola, placówki oświatowe do zapewnienia do-stępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. Definicja szczególnych potrzeb – opis konkretnych przypadków.
3. Obowiązek złożenia raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi po-trzebami do 31 marca 2025 roku.
4. Zakres raportowania:
- minimalne wymagania w zakresie dostępności,
- dostęp alternatywny,
- wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej,
- żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej,
- skargi na brak dostępności cyfrowej.
5. Okresy sprawozdawcze uzależnione od zakresu wprowadzanej informacji.
6. Raportowanie na podstronie Portalu Sprawozdawczego GUS (PS GUS).
7. Analiza minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępu osobom ze szczególnymi po-trzebami – jakie warunki musimy spełnić obligatoryjnie w zakresie:
- dostępności architektonicznej,
- dostępności cyfrowej,
- dostępności informacyjno-komunikacyjnej .
8. Dostęp alternatywny:
- na czym polega,
- przykłady sytuacji, w których można wprowadzić takie rozwiązanie.
9. Prawo złożenia wniosku o zapewnienie przez szkołę dostępności architektonicznej i informa-cyjno-komunikacyjnej przez osoby ze szczególnymi potrzebami.
10. Odrębna procedura skargowa w zakresie dostępności cyfrowej.
11. Przetwarzanie danych osobowych osób składających skargę na brak dostępności.
Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
