Zamknięcie ksiąg rachunkowych i sprawozdawczość za 2025 rok w j.s.f.p. wg aktualnie obowiązujących przepisów prawa
16 grudnia 2025 09:00-15:00
370 zł netto
PROWADZĄCY:
Absolwentka SGH, praktyk rachunkowości, pracownik wydziału analiz i szkoleń RIO, ponad 20 lat członek kolegium RIO, od wielu lat prowadząca szkolenia w różnych formach szkoleniowych i kursach dla służb finansowo - księgowych jednostek sektora finansów publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach (przedmiot zajęć: rachunkowość i sprawozdawczość w jednostkach sektora finansów publicznych), powoływana przez NIK jako biegła do kontroli finansowej w jednostkach budżetowych, audytor wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych.
CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest zdobycie, zaktualizowanie i usystematyzowanie wiedzy przez uczestników szkolenia w zakresie zasad poprawnego zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz poprawnego wykazywania danych, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w sprawozdaniach sporządzanych przez jednostki budżetowe zarówno państwowe jak też samorządowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA:
Uczestnicy szkolenia pozyskają praktyczną wiedzę, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w zakresie szczegółowej analizy rzetelności wykazywanych treści ekonomicznych
w księgach rachunkowych oraz czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych i poprawności wykazywanych danych w sporządzanej sprawozdawczości budżetowej, sprawozdań z wykonania operacji finansowych i sprawozdań finansowych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na analizę powiązań między różnymi rodzajami sporządzanych przez jednostki sprawozdań.
PROGRAM:
1. Procedury wewnętrzne niezbędnym warunkiem chroniącym głównych księgowych w wykony-waniu obowiązków określonych przepisami prawa. Wskazanie na istotne ryzyka, przed którymi zabezpieczają zapisy regulacji wewnętrznych.
2. Obligatoryjne czynności związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych. Weryfikacja danych uję-tych w księgach rachunkowych i stanów na koniec roku w kontekście treści ekonomicznej wy-stępujących zdarzeń.
3. Zasady, terminy, metody i dokumentacja inwentaryzacji majątku trwałego oraz inwentaryzacja należności, zobowiązań i funduszy na tle ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych i spo-rządzenia sprawozdań. Najczęściej występujące nieprawidłowości związane z inwentaryzacją skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
4. Dostosowanie polityki rachunkowości do potrzeb sporządzenia sprawozdań budżetowych, z wy-konania operacji finansowych i sprawozdań finansowych. Omówienie (na przykładach) możli-wych do zastosowania w ewidencji księgowej uproszczeń oraz konieczność ich opisania w poli-tyce rachunkowości i w „Informacji dodatkowej”.
5. Podział należności na krótko i długoterminowych: ewidencja księgowa na kontach 221, 226 i 840 oraz wykazywanie ich stanów w sprawozdaniach finansowych, w sprawozdaniu budżeto-wym Rb-27, Rb-27S oraz w sprawozdaniu Rb-N.
6. Występowanie w księgach rachunkowych należności spornych, zaległości, należności przedaw-nionych w kontekście rzetelności ksiąg rachunkowych. Dokumentowanie czynności windykacyj-nych wobec dłużników chroniąca przed ryzykiem naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
7. Zasady zaciągania zobowiązań krótko i długoterminowych w odniesie do rocznego planu finan-sowego wydatków, w tym możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Odmienny sposób ich wykazania w bilansie i sprawozdaniach budżetowych Rb-28 i Rb-28S.
8. Naliczanie i księgowanie odsetek od nieterminowych płatności. Zasady tworzenia i ewidencja księgowa odpisów aktualizujących na należności wątpliwe. Odmienne zasady wykazywania w bilansie, w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-27S i w sprawozdaniu Rb-N. Ewidencja księgowa odpi-sów aktualizujących wykorzystanych i rozwiązanych oraz konieczność ich wykazania w „Infor-macji dodatkowej” .
9. Szczególne zdarzenia podlegające ewidencji na koniec roku, skutkujące rzetelnością ksiąg ra-chunkowych i wiarygodnością sporządzanych sprawozdań, między innymi podlegające na two-rzeniu rozliczeń międzyokresowych czynnych na koszty poniesione w roku budżetowym a doty-czące roku następnego, rezerw na prawdopodobne zobowiązania, zaliczaniu zdarzeń do przy-chodów przyszłych okresów. Ewidencja księgowa należności i zobowiązań na przełomie roku: koszty i przychody w ujęciu memoriałowym, a kasowe wykonanie budżetu.
10. Omówienie sprawozdań budżetowych (Rb-27 i 27S oraz Rb-28 i Rb-28S) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami prawa w 2025 roku wraz
z omówieniem treści ekonomicznej poszczególnych pozycji sprawozdań. Wskazanie na najczę-ściej popełniane błędy w wykazywaniu danych w tych sprawozdaniach, w tym przypadki świad-czące o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
11. Wykazywanie dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych w księgach rachunkowych, stosowanie właściwej klasyfikacji budżeto-wej oraz poprawne wykazywanie danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ i Rb-27S.
12. Dostosowanie zasad ewidencji księgowej samorządowych zakładów budżetowych do zasad obowiązujących w sporządzanej sprawozdawczości budżetowej Rb-30S i rozliczeń z budżetem j.s.t. oraz dla potrzeb rozliczeń budżetem państwa z tytułu CIT, w tym ze względu na źródła na źródła finansowania środków trwałych i koszty amortyzacji.
13. Zasady księgowania na kontach pozabilansowych planu wydatków, zaangażowania, niewygasa-jących wydatków, wzajemnych rozliczeń w jednostkach dokonujących wyłączeń.
14. Sprawozdawczość z wykonania operacji finansowych (Rb-N, Rb-Z, Rb-ZN, Rb-UZ): wykazywanie danych z ewidencji księgowej i innych źródeł w poszczególnych wierszach i kolumnach sporzą-dzanych sprawozdań. Wskazanie na wzajemne powiązania ze sprawozdawczością budżetową: Rb-27, Rb-27S oraz Rb-28 i Rb-28S. Szczególne znaczenie treści ekonomicznej wynikającej z po-prawnego definiowania na koniec roku pojęcia „depozyty” w jednostkach samorządu teryto-rialnego.
15. Sprawozdawczość finansowa: powiązanie danych wykazanych w poszczególnych wierszach sprawozdań z ewidencją księgową. Analiza poprawności danych zgodnie z treścią ekonomiczną w powiązaniu między danymi ujętymi w bilansie, rachunku zysków i strat oraz zmianach w funduszu. Zasady wykazywania danych w „Informacji dodatkowej”.
16. Omówienie wzajemnych powiązań między różnymi rodzajami sporządzanej sprawozdawczości budżetowej, finansowej i z operacji finansowych (lub braku tych powiązań pomimo wykazywa-nia danych podobnej treści ekonomicznej).
17. Poprawiane stwierdzonych błędów w ewidencji księgowej i sprawozdawczości oraz możliwość dokonywania ich korekt w księgach rachunkowych przed zatwierdzeniem sprawozdań i po ich zatwierdzeniu.
18. Konieczne elementy do ujęcia w informacji opisowej w zakresie oceny wykonania planu finan-sowego i budżetu j.s.t.
19. Pytania i odpowiedzi
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online






