zaproponuj szkolenia

Online: Ochrona sygnalistów - nowe wyzwanie dla pracodawców w sektorze publicznym i prywatnym

04 grudnia 2024 09:00-13:00

280 zł netto

  • zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
  • uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
  • platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.

PROWADZĄCY:
Radca prawny, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa, długoletni pracownik samorządowy, specjalista z prawa i postępowania administracyjnego, trener z bogatym doświadczeniem praktycznym. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.


CEL I KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii ustanowiła ochronę osób, które dokonują zgłoszeń nieprawidłowości i naruszeń, o których uzyskały informacje w kontekście związanym z pracą. Regulacja ta znalazła swoją implementację do krajowego porządku prawnego w ustawie z dnia 24 czerwca 2024 r., o ochronie sygnalistów ( Dz. U. z 2024 r., poz. 928). Rozwiązania prawne zawarte w ww. ustawie wchodzą w życie, co do zasady w dniu 25.09.2024 r.
Wdrożenie w życie przepisów prawnych zawartych w ustawie o sygnalistach to poważne wyzwanie zarówno dla sektora prywatnego jak i publicznego. Obowiązek stosowania ww. przepisów dotyczyć będzie w sektorze prywatnym każdego podmiotu zatrudniającego co najmniej 50 osób, zaś w przypadku sektora publicznego każdej jednostki organizacyjnej gminy, powiatu i województwa, które liczy co najmniej 10 tysięcy mieszkańców. Celem szkolenia jest zapoznanie się z regulacjami ww. ustawy, która nakłada na pracodawców zarówno publicznych jak i prywatnych szereg obowiązków, zmusza do wprowadzenia odpowiednich procedur dot. przyjmowania zgłoszeń oraz nakazuje podjęcie działań naprawczych.


PROGRAM:
1. Geneza wdrożenia regulacji prawnych dot. ochrony sygnalistów
2. Katalog podmiotów obligowanych do stosowania nowych przepisów;
a) podmioty publiczne;
b) podmioty prywatne.

3. Obszary ochrony objęte dyrektywą i ustawą;
a) katalog obszarów prawnych bezwzględnie objętych ;
b) katalog obszarów prawnych, które można fakultatywnie włączyć do regulacji wewnętrznych;
c) katalog obszarów prawnych bezwarunkowo niepodlegających regulacji ustawy
4. Status prawny sygnalisty:
a) kto może być sygnalistą i kiedy uzyskuje się jego status;
b) jakich zgłoszeń o naruszeniu prawa może dokonywać sygnalista;
c) przesłanka działania sygnalisty w dobrej wierze jako element obligatoryjny;
d) status osób współdziałających z sygnalistą;
e) katalog zabronionych tzw. działań odwetowych.
5. Zgłoszenia anonimowe – praktyczny dylemat do rozstrzygnięcia;

6. Konflikt interesów a działania podjęte w ochronie sygnalisty:
a) metody i sposoby ochrony danych osobowych sygnalisty;
b) dane podlegające bezwzględnej ochronie.

7. Naruszenia prawa kwalifikowane do postępowania wyjaśniającego:
a) wstępna weryfikacja zgłoszenia, na co należy zwrócić uwagę;
b) jakie naruszenia prawa nie będą rozpatrywane na podstawie ustawy;
c) co należy rozumieć pod pojęciem „działań następczych”;
d) kto w imieniu pracodawcy może zostać wyznaczony do realizacji zadań określonych w ustawie.

8. Rodzaje kanałów dotyczących zgłoszeń przewidziane w dyrektywie i ustawie:
a) procedura zgłoszeń zewnętrznych - charakterystyka i cele;
b) procedura zgłoszeń zewnętrznych - charakterystyka i cele;
c) ujawnienie publiczne;

9. Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego
w sprawach nieuregulowanych w ustawie.

10. Stosunek regulacji prawnych zawartych w ustawie do innych ustawowych rozwiązań regulujących tematykę zgłaszania nieprawidłowości:
a) odnośnie skarg i wniosków;
b) odnośnie petycji;
c) odnośnie naruszenia przepisów prawa pracy;
d) odnośnie naruszenia przepisów prawa administracyjnego;
e) odnośnie naruszenia przepisów prawa karnego nieobjętych ustawą;

11. Rola kierownika jednostki organizacyjnej:
a) bezwzględny obowiązek ustanowienia procedur zgłoszeń opisanych w ustawie
b) konieczność konsultacji procedur ze związkami zawodowymi i jej tryb;
c) konieczność wyznaczenia wewnętrznej komórki organizacyjnej lub pracowników upoważnionych do przyjmowania zgłoszeń i ich rozpatrywania;
d) sankcje karne za naruszenie określonych norm.

12. Archiwizacja i retencja danych w zakresie objętym działaniem ustawy.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha