- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
Od 2007 roku trener i auditor w obszarze bezpieczeństwa żywności i żywienia. Posiada specjalizację z mikrobiologii, ukończyła studia podyplomowe z zarządzania jakością, dietetyki i planowania żywienia. Autorka licznych publikacji dotyczących organizacji żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych m.in.: Jadłospisy dla dzieci w wieku żłobkowym, Jadłospisy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Jadłospisy dla dzieci szkolnych, Żywienie osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem żywienia osób starszych. Od lat była związana z Inspekcją Sanitarną, pełnomocnik systemu bezpieczeństwa żywności w dużym zakładzie wytwarzającym żywność pochodzenia zwierzęcego, audytor systemów zarządzania, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności. Autor licznych publikacji poświęconych tematyce HACCP m.in.: HACCP w żłobku i przedszkolu, HACCP w szkole, HACCP dla zakładów żywienia zbiorowego. Specjalizuje się w komponowaniu jadłospisów oraz szkoleń dla placówek żywienia zbiorowego dzieci, młodzieży i osób dorosłych- w tym żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, szpitale, DPS. Zajmuje się również opracowaniem dokumentacji HACCP dla placówek żywienia zbiorowego. Swoje bogate doświadczenie zawodowe zawdzięcza tysiącom uczestnikom szkoleń, które przez lata zaufały jej doświadczeniu biorąc udział w szkoleniach. Dodatkowo autorka aplikacji do planowania żywienia i prowadzenia magazynu spożywczego KCALkulator żywieniowy.
DLA KOGO:
Zakładów żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych
- dyrektorów żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- dyrektorów placówek prowadzących zakłady żywienia zbiorowego osób dorosłych (DPS, zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych, uzdrowisk, sanatoriów, szpitali, domów seniora itp.),
- dietetyków, intendentów, kucharzy zatrudnionych w ww. placówkach.
- właścicieli firm cateringowych,
- pracowników organów prowadzących przedszkola i szkoły (urzędów miast, gmin, jednostek obsługujących placówki oświatowo-wychowawcze),
- pracowników wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
MATERIAŁY SZKOLENIOWE BĘDĄ ZAWIERAĆ:
- Zestaw norm żywienia z 2020 r.
- Aktywne pliki Excel umożliwiające wyliczanie średniej ważonej normy na energię i norm na składniki odżywcze.
- Zestaw wzorcowych gramatur.
- Przykładowe receptury na dania dla dzieci.
- Przykładowe zbilansowane jadłospisy dla różnych grup wiekowych.
- Listy składników środków spożywczych dozwolonych i niedozwolonych do stosowania
w żywieniu zbiorowym dzieci i młodzieży.
- Tabela z wielkością odpadków pomiędzy produktem rynkowym a produktem jadalnym.
- Prezentację i materiały dotyczące każdego punktu programu szkolenia.
PROGRAM:
1. Tworzenie i aktualizacja receptur:
- zasady układania receptur: kto tworzy receptury, w jakim celu, współdziałanie intendenta i kucharza,
- różnica pomiędzy recepturą żywieniową a technologiczną, wraz z prezentacją przykładów
- zasady aktualizacji receptur,
- ułożenie przykładowych receptur (receptury na zupy mleczne, pasty, napoje mleczne, kompot, zupy obiadowe, dania mięsne, surówki, desery itp.),
- przeliczanie wartości odżywczej na podstawie receptur.
2. Układanie jadłospisów:
- zasady układania jadłospisów,
- zakres informacji, które muszą być zaprezentowane na jadłospisie,
- okres przechowywania etykiet, receptur i jadłospisów,
- przeliczanie wartości odżywczej racji pokarmowych.
3. Wzorcowe gramatury dla różnych grup wiekowych dzieci.
4. Warsztaty rozpoznawania, które środki spożywcze mogą być stosowane w żywieniu zbiorowym dzieci.
Na szkoleniu uzyskasz odpowiedzi na następujące pytania:
- Ile maksymalnie można zastosować soli i cukru w żywieniu różnych grup wiekowych. Jaka sól jest najlepsza do żywienia dzieci. Czym można zastąpić cukier.
- W jaki sposób rozpoznawać chemiczne e-dodatki, sztuczne aromaty i barwniki na podstawie wykazu składników z etykiety. Czy istnieją naturalne i bezpieczne dodatki do żywności, które mogą znaleźć się w produktach dla dzieci.
- Czy wyliczanie ilości kcal, węglowodanów, białek, tłuszczów, składników i witamin jest obowiązkowe? Czy wyliczanie wartości odżywczej dotyczy receptur czy jadłospisów. Czy wyliczanie wartości odżywczej dotyczy wyłącznie diety podstawowej czy także diet leczniczych i eliminacyjnych.
- Czy możemy żądać od rodzica zaświadczenia lekarskiego dotyczącego alergii lub nietolerancji pokarmowej dziecka.
- Czy jesteśmy zobowiązani do przygotowywania diet wegetariańskich, leczniczych, eliminacyjnych.
- Czy można gotować zupy na kościach i porcjach rosołowych.
- Czy można zamrażać produkty.
- Czy można używać mrożonek.
- Czy można zamawiać gotowe wyroby garmażeryjne, np. chłodzone lub mrożone pierogi, kluski itp.
- Czy można podawać dzieciom produkty z puszek.
- Na ile dni powinien być ułożony jadłospis.
- Czy produkty, które są wydawane z programów dla szkół np. owoce, mleko, można wliczyć do wartości odżywczej posiłków przygotowywanych przez kuchnię.
- Czy można wydawać zupę z wazy.
- Czym powinno zabielać się zupy.
- Jakie masło jest najlepsze dla dzieci.
- Czy różni się gramatura netto od gramatury brutto. Jak wyliczyć z receptury/jadłospisu całkowitą ilość produktu do zamówienia.
- Jakie produkty spożywcze muszą się znaleźć w śniadaniu, II śniadaniu, obiedzie i kolacji.
- Czy osmażanie jest traktowane jako smażenie.
- Dlaczego żywienie dzieci w żłobku wymaga zastosowania innych składników niż żywienie dzieci w przedszkolu.
- Jak połączyć żywienie dzieci w wieku żłobkowym i dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jak zwiększać wielkości porcji między różnymi wiekowo grupami żywieniowymi – „gotowanie w jednym kotle”.
- Jak często, w jaki sposób i na jakich zasadach wyliczać średnią ważoną normę żywienia.
- Jaki należy ustalić % realizacji normy dziennej w żłobku, przedszkolu i szkole, czy za brak realizacji normy żywienia można być ukaranym.
- Jaka jest zalecana liczba posiłków w żywieniu całodziennym oraz żłobku, przedszkolu, szkole.
- Jakie są zalecane ilości wody/napojów w żywieniu dzieci.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online