- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
Nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole jest obecnie nauczycielem początkującym i zdobycie stopnia nauczyciela mianowanego możliwe jest już na nowych zasadach. Przygotowanie do zawodu trwa zasadniczo 3 lata i 9 miesięcy, ale może trwać krócej w szczególnych przypadkach.
Podczas szkolenia omówiona zostanie stara i nowa ścieżka awansu zawodowego nauczyciela na stopień nauczyciela mianowanego.
CELE SZKOLENIA:
- zapoznanie uczestników szkolenia z ostatnimi zmianami w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego;
- przygotowanie dokumentacji do przeprowadzenia postępowania egzaminacyjnego ze strony organu prowadzącego i nauczyciela;
- zwrócenie uwagi na najczęściej popełniane błędy;
- Zwrócenie uwagi na różnice w postępowaniu egzaminacyjnym według ,,starej” i ,,nowej” ścieżki awansu zawodowego.
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnik:
- zdobędzie kompetencje ułatwiające przygotowanie i przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego,
- uniknie błędów w wykonywaniu swoich zadań w procesie awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
ADRESACI:
- przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, odpowiedzialni za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego;
- nauczyciele przygotowujący się do egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego
PROGRAM:
1. Podstawy prawne, dotyczące procedury przygotowania i przeprowadzenia postępowania egzaminacyjnego na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego według ,,starej” i ,,nowej” ścieżki awansu.
2. Omówienie ,,starej” ścieżki awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
- Realizacja stażu w okresie przejściowym.
- Zasady właściwego udokumentowania spełnienia wymagań na stopnień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego według ,,starej” ścieżki:
- przykładowe działania spełniające wymagania, w tym formy realizacji zadań.
- Przeprowadzenie analizy formalnej dokumentacji dołączonej do wniosku:
a) analiza poprawności załączonych dokumentów,
b) procedura uzupełniania lub korekty dokumentów,
c) pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia – w jakich przypadkach?
- Przygotowanie i przebieg postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego według ,,starej” ścieżki –, krok po kroku”.
- Jak uniknąć błędów w sporządzonej dokumentacji i przeprowadzonym postępowaniu egzaminacyjnym?
- Poprawność redagowania decyzji administracyjnej:
a) akt nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego,
b) decyzja w sprawie odmowy nadania stopnia awansu.
- Orzecznictwo sądowe w sprawie najczęściej popełnianych błędów, dotyczących procedury awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, min.:
- decyzje administracyjne w procesie awansu,
- awans zawodowy po ustaniu zatrudnienia,
- błędy we wprowadzaniu danych dot. awansu do SIO.
- Przykłady dokumentów niezbędnych w procedurze awansu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Omówienie ,,nowej” ścieżki awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
1. Omówienie warunków nadania nauczycielowi początkującemu stopnia nauczyciela mianowanego:
a) spełnienie wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska nauczyciela;
b) odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela lub dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela;
c) posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy,
d) uzyskanie pozytywnej opinii komisji o przeprowadzonych zajęciach.
2. Przeprowadzenie analizy formalnej dołączonej dokumentacji.
3. Przygotowanie (się do) egzaminu przed komisją egzaminacyjną.
4. Rola mentora – różnice między mentorem a opiekunem stażu.
4. Porównanie ,,starej” I ,,nowej” ścieżki awansu zawodowego.
- Przykłady harmonogramów – porządkujących stan rady pedagogicznej w odniesieniu do ścieżki awansu zawodowego.
- Jak ustalić warunki awansu - ,,stara” czy ,,nowa” ścieżka; długość stażu, warunki jego skracania.
- Porównanie przebiegu egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego według ,,starej” i ,,nowej” ścieżki awansu zawodowego.
5. Pytania dotyczące omawianej problematyki.
6. Przykłady dokumentów niezbędnych w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online