Jak być sprawnym, skutecznym i profesjonalnym rzecznikiem prasowym?

17 listopada 2025 09:00-12:30

470 zł netto
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Informacje o prowadzącej szkolenie: dr Aneta Kowalewska
ekspertka samorządowa, dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP, zastępca burmistrza Wyszkowa 2014-2024, doktor nauk społecznych specjalizująca się w samorządności, specjalistka PR i marki osobistej, doradczyni samorządowa i polityczna, mentorka, trenerka umiejętności społecznych, mediatorka. Absolwentka SLP.
Cel szkolenia:
- Przygotowanie i rozwinięcie umiejętności niezbędnych do piastowania funkcji rzecznika prasowego
- Zapoznanie z zasadami komunikacji i budowania relacji
- Dostarczenie praktycznej wiedzy z zakresu pracy mediów i współpracy z mediami
- Rozwijanie praktycznych umiejętności konstruowania komunikatów i informacji prasowych
- Doskonalenie umiejętności dbania o wizerunek organizacji
- Zdobycie wiedzy z zakresu prawa prasowego, dostępu do informacji, ale także organizacji wydarzeń medialnych
Adresaci:
- Rzecznicy prasowi
- Pracownicy działów PR, komunikacji, promocji
- Pracownicy odpowiedzialni za kształtowanie wizerunku
- Osoby zajmujące się komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną w organizacji
Program:
1. Czym jest public relations?
a) Definicja i istota public relations.
b) Cele i zadania public relations.
c) Główne działania i obszary public relations.
d) Promocja, wizerunek, marka osobista, marka organizacji.
e) Różnica między PR-owcem a rzecznikiem prasowym.
2. Rzecznik prasowy w strukturze organizacji.
a) Biuro prasowe/wydział prasowy/ wydział komunikacji, promocji
b) Wybrane elementy prawa prasowego
c) Prawo obywateli do informacji publicznej
d) Kompetencje i odpowiedzialność rzecznika prasowego.
e) Public affairs.
3. Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują.
a) Istota komunikacji: nadawca, odbiorca, przekaz, kanał komunikacji
b) Jak mówić do ludzi, by nas słuchali i rozumieli?
c) Kiedy komunikacja jest skuteczna?
d) Najczęstsze błędy - czego wymaga dobra komunikacja?
e) Komunikacja w kryzysie.
4. Budowanie relacji – jak budować sojusze i unikać konfliktów?
a) Reguły wpływu społecznego R. Cialdiniego.
b) Jak zrobić pierwsze dobre wrażenie?
c) Komunikacja werbalna i niewerbalna.
d) Jak stawiać granice w relacjach zewnętrznych?
e) Autorytet, reputacja, wiarygodność.
5. Media relations.
a) Media relations czyli czego chce dziennikarz?
b) Najważniejsze środki masowego przekazu.
c) Najczęściej popełnione błędy w relacjach z dziennikarzami.
d) Czego oczekuje od rzecznika dziennikarz? Praktyka pracy dziennikarskiej.
e) Formy pracy dziennikarskiej: wywiad, informacja prasowa, relacja (prasowa, telewizyjna, radiowa), reportaż, artykuł sponsorowany itp.)
6. Planowanie i przygotowanie tekstów informacyjnych i promocyjnych.
a) Jak właściwie napisać komunikat prasowy?
b) Sprostowanie
c) Oświadczenie
d) Stanowisko
e) Pakiet prasowy
f) Jak tworzyć teksty do mediów społecznościowych?
7. Sposoby przekazywania informacji, opinii, zachowanie przed kamerą i mikrofonem.
a) Opanowanie stresu i tremy.
b) Poprawność językowa.
c) Konstruowanie i strategia wypowiedzi.
d) Zachowanie przed kamerą i mikrofonem.
e) Jak odpowiadać na trudne pytania?
8. Organizacja konferencji prasowej, briefingu prasowego, spotkania informacyjnego.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
